10 sommer skønhedstips

Sommer med goddess glow

Derfor får du her vores 10 bedste skønhedstips til en sommer med goddess glow ;-)

10 sommer skønhedstips

De fleste ferietraditioner er næppe noget, der typisk fremmer vores skønhed – hverken indeni eller udenpå. Heldigvis er der – som altid – en masse vi selv kan gøre. Her får du 10 bud – og mange af dem er endda gratis :-)

1) Meditér hver dag – please…

Der er sandsynligvis ikke noget, der fremmer skønhed mere end selvkærlighed og at være i balance og i kontakt med sig selv. Derfor er en daglig meditation på 15 minutter en enestående praksis, der vil fremme din udstråling og din energi bemærkelsesværdigt. Du kan vælge at meditere på kærligheden til dig selv og verden, på indre ro og balance eller andet, der føles godt og kærligt indeni dig. Prøv også vores gratis "Feel like a green goddess" meditation (på dansk) eller Green Goddess Visualisering .

2) Forkæl dig selv

Selvforkælelse er et andet fantastisk skønhedstip. Der er ikke ret meget der slår følelsen af at tage sig godt af sig selv. Lav en lille liste med 5 ting, du kan li at forkæle dig selv med. Mine egne favoritter er vinterbadning, yoga, åndedrætsteknikker og lækre ansigtsmasker, og så måske lige rysten r*ven lidt, mens jeg har den på. Så kører der altså for mig ;-)

3) Simple yogaøvelser

Find 5 simple yogaøvelser, som du kan lave om morgen – eller når det lige passer ind i juleprogrammet. Yoga er super effektivt til at bringe os ud af hovedet og ned i kroppen. Og kroppen ved altid, hvad der er bedst for os. Derfor er det et smart sted at være – specielt i en tid, hvor vi ofte bliver udfordret med aftaler, to-do- lister og fristelser af enhver art. Og man behøver ikke kunne avancerede yogaøvelser. Der er masser af simple og gode øvelser. Benyt evt. en af vores gratis yoga-videoer  her .

4) Spis en grapefrugt hver dag

Det er en super god ide at spise en grapefrugt hver dag. Grapefrugt kan nemlig bidrage til at reducere insulinniveauet i kroppen og dermed reducere mængden af energi fra et måltid som ellers omdannes til fedt. Men endnu bedre er det, at grapefrugter indeholder enzymet bromelain, som både er anti-inflammatorisk og hud-udrensende. Bromelain er også vist sig at hjælpe med at begrænse cellulite. Grapefrugt har desuden vist sig at øge forbrændingen udover at den også indeholder masser af c-vitamin – som også virker afgiftende og opstrammende på hudens underlag. Og så smager grape fantastisk! What’s not to love? 

5) Spis mere levende mad

Kun den bedste næring er god nok til dig! Så drop al mad, som skader din krop, din energi og din udstråling. Mad, som har lang holdbarhed, kommer i farverige indpakninger, dåser og med en lang varedeklaration. E-numre, konservering, farvestoffer og hydrogenerede olier gør intet godt i din krop. Køb rigtige råvarer i stedet. Gerne masser af levende mad - frugter og grøntsager, så du får rigeligt med næring. Og er du velernæret, så gir det smukkere hud, klare øje og i det hele taget en smukkere udstråling, fordi din indre tilstand altid afspejles i dit ydre. Find inspiration til sunde sommerretter  her  i vores opskriftsunivers

6) Tørbørstning gir energi og velvære

Hvis du aldrig har hørt om tørbørsting, så er du kommet det helt rette sted hed. For jeg er vild med tørbørsting. At tørbørste er måske vores bedste skønhedstip til huden. Når du bruger en ion kropsbørste 2-4 minutter dagligt aktiverer det dit lymfesystem og booster din energi. Børsten er også effektiv mod cellulite, fordi det sætter gang i blodgennemstrømningen i de fedtceller, der laver buler i din hud på især lår, baller og mave. Hvorfor skal man tørbørste? Vi omgiver os med alt for mange positive ioner – bl.a. fra forurening og fra elektromagnetisk stråling. Det er en udfordring for kroppen, fordi de positive ioner tager vores energi og dræner kroppens immunsystem. Med en ion børste aflader du kroppen, hver gang du bruger den og neutraliserer på den måde alle de positive ioner. Prøv – og mærk selv forskellen! Se hvordan du bruger en kropsbørste  her (nederst på siden) .

7) Nyd mere!

Vi skal NYDE mere end vi gør. Faktisk kan vi kun nyde for lidt. Hvorfor? Fordi nydelsen er en sand dræber mod stresshormoner – som jo bl.a. er dem, der får os til at ældes alt for hurtigt. Nydelse er enormt vigtig – også for vægttab - fordi nydelse producerer hormoner, som hæmmer den stress, der skaber hormonelt kaos og gør dig tyk. Når du nærer dig selv og nyder, får du tanket op, så kroppen ikke oplever stress over følelsen af mangel.

8) Drop kaffen – den gør dig gammel før tid

Ok måske en lidt smart overskrift… Og så alligevel. Nu er der som sådan, intet ondt i kaffebønner – problemet er mere, hvordan vi bruger kaffen. Eller nærmere: Hvordan vi misbruger kaffe. For oftest er kaffedrik en daglig rutine, en vane, vi ikke rigtigt kan bryde ud af. For at vågne, for at få energi, for at komme gennem dagen. Nogle må have et kaffefix for hyggen – og helst flere gange dagligt. Hvis du har problemer med at vågne ordentligt om morgenen, er det måske, fordi du ikke sover nok? Koffein dræner din krop for energi, fordi din krop går i kæmp/flygt tilstand, hvilket får dine binyrer til at producere stresshormoner. Vi er skabt til at kunne håndtere kortvarig stress, men hvis vi drikker ’stress’ (pardon my french) morgen, middag og aften, så har det en meget negativ effekt på din sundhed. Overvej, hvilke alternativer til kaffe, der er gode for dig. Min favorit er grøn the med lakrids og ingefær, der indeholder catechiner, et antioxidant, som hjælper med at nedbryde fedt og sænke insulinniveauet.

9) Gudindesøvn

Sov som gudinder sover – nemlig mindst 7-8 timer i døgnet og gerne fra kl. 22 – 06, da din fysiske restitution er bedst fra kl. 22 til 02 og den psykologiske restitution mellem 02 og 06. Søvn af god kvalitet er essentielt for din sundhed, din hormonbalance, dit nervesystem og dit overskud på alle plan osv. Men vi undervurderer tit effekten og vigtigheden af søvn. Det er et symptom på den tid vi lever i, hvor mange af os synes, at døgnet har for få timer. Så er det jo let at skære et par timer af søvnen og dermed hente et par ekstra timer. Men det er en virkelig dårlig strategi. For lidt og for dårlig søvn påvirker også din vægt – fordi din krop er intelligent. For når du er træt og udkørt, er det helt naturligt at din krop råber op for at få tilført mere energi. Når du sover for lidt, er din krop faktisk i en nødsituation og så er den altså fuldkommen ligeglad med, at du fx gerne vil holde den slanke linje – så skal den bare have tilført energi – og det skal vare NU! Derfor higer du efter alt, som er sødt og fyldt med tomme kalorier, når du er træt og udkørt. Forskere har endda fastslået, at jo mindre folk sover, des højere er tendensen til fedme og overvægt. Så bare ved at gå i seng til tiden kan du få mange af dine cravings til at forsvinde.

10) Sunde fedtsyrer

Din krop – og i særdeleshed din hud – vil elske dig for at spise sunde fedtsyrer. Og det har vi rig mulighed for via f.x. mandler og valnødder. Men vælg dem, der ikke er badet i sukker. En sidegevinst er, at når vi får masser af sunde fedtsyrer, har vi mindre tendens til at crave de dårlige. Drikker du friskpresset juice eller smoothies, så brug fx hørfrøolie i dem. Det vil balancere dit blodsukker, og du vil automatisk efterspørge færre kulhydrater, som fx sukker. Det samme gælder protein. Snup evt en proteinshake af god kvalitet. Det er næsten en garanti for mindre lyst til søde sager.

BONUSTIP! Spis rå chokolade hver dag

Når vi føler os lykkelige, kan det ses på vores udstråling. Og vi kan sagtens hjælpe den følelse på vej. Bl.a. ved at spise chokolade. Chokolade gør dig lykkelig. Det vil mange kvinder sikkert være helt enige i – og forskningen bakker endda op om det. Men det skal helst være den rå af slagsen – for den indeholder flest næringsstoffer og de specielle alkaloider som giver kakaoen dens dejlige effekter. Man kan måske nærmest kan kakao for naturens lykkepille. Kakao indeholder aminosyren tryptophan, som er nødvendig for dannelse af neurotransmitteren serotonin. Serotonin fremmer følelsen af lykke og modvirker depression. Kakao indeholder også neurotransmitteren dopamin, som ligeledes giver en følelse af lykke. Så hvorfor ikke benytte sig at, at noget så velsmagende og lækkert også påvirker vores følelser positivt. Der har naturen altså været lidt ekstra genial. Og at man så også kan bruge det som erstatning for sukker og andre hurtige kulhydrater, er genialt. Sukker ælder din krop, gør dig stiv, gammel, oppustet, rynket og tyk. Du fortjener så meget bedre! Advarsel: Advarsel: Indtag af rå kakao kan medføre et løft i humøret, ukontrollerbare glædesudbrud og en ekstatisk følelse af lykke og velvære. Indtages på eget ansvar ;-) Se vores udvalg af rå chokolade