Nydelse er essentielt for dit vægttab

Nydelse er vejen til vægttab

Nydelse hæmmer den stress, der gør dig tyk. Næring og nydelse er vejen til vægttab.Nydelse er essentielt for dit vægttab
Nydelse er enormt vigtig for vægttab, fordi nydelse producerer hormoner, som hæmmer den stress, der skaber hormonelt kaos og gør dig tyk. Når du nærer dig selv og nyder, får du tanket op, så kroppen ikke oplever stress over følelsen af mangel.

Vi skal se på, hvordan nydelse hæmmer stress og hjælper dig fri af cravings og destruktive vaner. Du får effektive værktøjer, som hjælper dig med at drage meget mere omsorg for dig selv og nyde dig fri af selvdestruktive vaner og emotionel og mental stress.

Vi mennesker bruger en enorm mængde tid og ressourcer på at søge fornøjelser, men alligevel har vi et kompliceret og ambivalent forhold til det at nyde noget.

Fornøjelse, nydelse og tilfredsstillelse er en vigtig motivation i vores liv, og det er centralt for al indlæring, da vi skal bruge ting som mad, vand og sex for at overleve og videregive vores genetiske materiale til den næste generation.

Visse former for nydelse har endda særlig status i vores samfund. Mange af vores vigtigste ritualer, der involverer bøn, musik, dans og meditation, producerer en slags transcendental nydelse, der er blevet dybt rodfæstet i menneskets kulturelle praksis.

Men ikke al nydelse sikrer vores overlevelse, og vores smarte motivationssystem kan let snydes af moderne opfindelser, som overstimulerer de naturlige tilfredsstillelsesreaktioner i hjernen. Eksempler er kalorierig mad, sukker, porno, reklamer, narkotika og hasardspil.

Hjernens belønningssystem

Når du får tilfredsstillet dine behov for hvile, spise, sex og andre aktiviteter, der hjælper din overlevelse eller artens overlevelse, aktiveres et særskilt nydelseskredsløb i hjernen.

Forskere har fundet et område i hjernen, som kaldes belønningssystemet. Belønningssystemet sørger for, at du føler dig virkelig godt tilpas, når du får tilfredsstillet dine mest basale behov. Når det, du gør (spiser, drikker, motionerer), stimulerer belønningssystemet i hjernen, vil du have lyst til at gentage disse handlinger.

Rusmidler og stimulanser stimulerer også hjernens belønningssystem. Derfor får du hele tiden lyst til at tage stoffet igen. Heroin, speed og kokain påvirker belønningssystemet meget effektivt, og derfor bliver du meget hurtigt afhængig, når du tager disse stoffer. Andre stoffer kan også gøre dig afhængig, hvis du bruger dem regelmæssigt, og cellerne opnår tolerance for et vist stof. Det sker med alle stoffer – om vi producerer dem selv i kroppen, eller om vi indtager dem.

Gør vi det regelmæssigt (stresser, spiser sukker, tager stoffer eller tænker negativt om os selv), vil cellerne danne flere receptorer for det pågældende stof på deres cellemembran – og derfor skal vi have mere og mere af stoffet for at opnå samme effekt som før. Det er derfor, man kan blive afhængig af adrenalin-kick, kaffe, sukker og negative tanker.

Kærlighedshormonet oxytocin

Et af de helt essentielle hormoner for nydelse og glæde er hormonet oxytocin – også kaldet kærlighedshormonet.

Oxytocin er et hormon, der hjælper med at reducere blodtryk og kortisolniveauer. Det hæver din smertetærskel, dæmper angst og uro og stimulerer positiv social interaktion. Og så fremmer oxytocin kroppens vækst og heling. Udsættes vi ofte for oxytocin, skabes der en langtidseffekt, fordi det vil have indflydelse på andre transmittersystemer i kroppen. Kroppen frigør oxytocin ved varme og berøring, når vi spiser, og højst sandsynligt også ved bestemte dufte, lyde og lys. Positiv interaktion med andre mennesker har samme effekt i at være i et positivt miljø og at mærke empati fra andre øger også produktionen af oxytocin.

Oxitocin virker ved at undertrykke aktiviteten i en del af hjernen, der kaldes amygdala. Amygdala har at gøre med frygtfølelsen og sender dens signaler videre til resten af hjernen. Oxytocin reducerer frygt og angst. En del af amygdalas funktion er at opdage farer og få os til at reagere defensivt. I vores moderne verden er der desværre meget, som amygdala tolker som farer. Og man ved, at børn, som ikke har fået nok omsorg eller har fået opfyldt deres behov for tryghed og omsorg, danner en overaktivitet i amygdala.

Det vil sige, at de tolker mange flere sanseindtryk som fare og derfor vil have større sandsynlighed for at opleve mere angst og frygt som voksne. En sådan overaktiv amygdala vil selvfølgeligt kunne bidrage til det indre hormonelle kaos, som kan gøre os overvægtige. Men du kan vende denne proces ved at øge dine oxytocin-niveauer.


Kører du på autopilot?

Der skal altså nydelse og positive følelser på din dagsorden nu.

Vi skal støtte hjernen i at opleve og skabe positive tanker. Tanker er vaner. Jo mere du tænker positivt, jo mere understøtter du disse tankemønstre. Men det nytter ikke noget at gentage positive tanker, hvis de bare lægger sig som en fin overflade, og der nedenunder er fyldt med selvdestruktive mindreværdstanker.
Vi skal have disse positive følelser indlejret i din underbevidsthed.

Mange mennesker tænker negativt uden at være bevidste om det. Når vi kører til arbejde, når vi laver mad, mens vi tager tøj på. Og det sender straks stresssignaler ud til kroppen, som siger ”Jeg er ikke sikker – gør noget!” Kan vi derimod skabe nogle nye vaner, som gør dine tanker mere positive og som sætter sig så dybt, at de påvirker dit ubevidste i retning af selvaccept og ro, vil hverdagens stress påvirke dig mindre. Du vil nære dit følelsesliv og dit selvværd. Du vil føle, at dit liv giver mere mening, du vil føle dig tryggere, og du vil have det bedre med dig selv. Du kan faktisk på den måde eliminere mange emotionelle årsager til stress. Se mere om hvordan du kommer i gang på de følgende sider.

Smid din badevægt ud, hvis ikke du allerede har gjort det!

Du har ikke brug for at veje dig. Alene det at holde øje med din vægt sender et signal til din krop om, at du er på kur. Og det er du jo netop ikke!

Ser du ofte dig selv i et helfigurs spejl og bedømmer, om du er ”lækker nok”? Spørger du din kæreste: ”Er du sikker på, at min røv ikke ser stor ud i de her bukser?” Stirrer du på dig selv i spejlet for at bedømme din numses (forkerte) facon? Og bliver du irriteret over din kropsfacon i dit tøj?

Så dæk dit spejl til eller stil det helt væk. Øv dig i ikke at bedømme din krop på det ydre. Din krop er helt perfekt, som den er!

Har du brug for ydre bekræftelse, kan du eventuelt spørge din mand eller kæreste: ”Ser min numse ikke pludseligt meget lækrere ud i de her bukser, end dem jeg prøvede før?” (Ekstra bonus: din mand bliver også glad.)

Accepter din krop, fuldstændigt som den er

Det er vigtigt, at du kommer til et punkt, hvor du accepterer din krop, som den er lige nu. I stedet for at dømme din krop på det ydre, holdt op imod dybt urealistiske og retoucherede billeder af modeller i reklamer og magasiner, så værdsat din krop for det, den kan. Tank på de mange milliarder af celler, som hver dag sørger for at holde din krop i gang – sørger for at du kan optage næring, mærke sanseindtryk, lytte til musik, smage alle nuancerne i et blødt og saftigt sommerjordbær – tank på dine immunforsvarsceller, som bravt bekæmper infektioner for dig, din hjerne som konstant bearbejder og transmitterer indtryk for dig, så du kan forstå og sanser den omverden, du befinder dig i. Du og din krop er ganske enkelt helt fantastisk og unik. Hvis du tænker, at du ikke er i orden, præcis som du er, og at du hellere må tabe dig i en fart – fx inden bikinisæsonen, eller inden du skal til en fest og have en smart kjole på – så sulter du dit selvværd og din accept af dig selv.

Det alene kan din krop tolke som en form for stress, og det kan fa dig til at crave alt muligt usundt.

Mit eget eksempel

Jeg tabte mig ikke, bare fordi jeg fik bearbejdet min sorg. Men det fjernede mine cravings efter dårlig mad, der ikke nærede mig. Jeg tabte mig, fordi jeg genvandt lysten til at fylde mig med agte næring og til at bruge og bevæge min krop. Det hang selvfølgelig sammen.