Sådan ernærer du dine tænder

Disse næringstoffer har dine tænder brug for

Forarbejdet mad giver forarbejdede tænder! Munden er en del af kroppen og dens helbred og vitalitet hænger direkte sammen med den næring vi indtager. Se her, hvilke næringsstoffer, som dine tænder har særligt meget brug for.

Sådan ernærer du dine tænder

Vi passer vores tænder udefra med tandbørste og tandtråd, men imidlertid nærer vi vores tænder indefra gennem den mad vi spiser og det vand, vi drikker.

Nedbrydning af tændernes emalje handler ikke så meget om den mad der sidder fast i tænderne, men mere om den næring, der suges ind tænderne. Tændernes nedbrydning sker både internt og eksternt i tanden. Eksterne faktorer kan være maden, surhedsgraden (syreindholdet) i munden, tandkødets styrke, slid og bakterier.

Tænderne er levende og det meste af det de er bygget op af, kan regenerere igen, og det er derfor de interne faktorer er så vigtige. Rigtig mad, hormonbalancen, mineraler og væskeudveksling via tænderne er nøglen til en god tandsundhed. Når tænderne er sunde er de som træer, der suger næring fra rødderne. Blodet og fordøjelsessystemet er jordbunden. Nærende væsker fra pulpaen (hulrummet) bevæger sig gennem dentinen og ud til emaljen.

Stress, forarbejdet mad og utilstrækkelig næring vil stoppe dette vigtige flow gennem tanden og bakterier og syre fra munden vil blive draget ind i tanden.

Tænderne er fulde af små porer, der har blodtilførsel, som vasker dem rene indefra og ud. Tandbørstning fjerner plak og holder tandkødet sundt, men tanden renses også indefra. Ud over fordøjelsesprocessen og optagelsen af vitaminer og mineraler, producerer hypotalamus (i hjernen) også et hormon, der stimulerer øre-spytkirtlen, som igen regulerer og balancerer den væske, der flyder fra hulrummet gennem dentinen og emaljen og videre ud i selve munden. En perfekt afbalanceret proces.

Raffineret sukker, forarbejdet mad, tilsætningsstoffer, konserveringsmidler, stress (høje kortisolniveauer), kviksølv og fluor, ændrer på det vigtige rense-flow gennem tænderne og giver dårligere tænder.

Studier har vist, at en kost rig på D-vitamin, fosfor, silica og magnesium danner et solidt grundlag for sekundær dentin. I dag ved man også, at D3-vitamin og K2-vitamin er komplette synergister og er mere vigtig for opbygning af knogler, end calcium.

Fytinsyre findes særligt i korn, bønner, nødder og kerner. Fytinsyre binder fosfor og blokerer for bio-optageligeheden og vigtige mineraler som zink, calcium og jern og kan hæmme de vigtige fordøjelses-enzymer. Fuldkorn indeholder mere fytinsyre end forarbejdet korn, og hvis ens måltider er koncentreret omkring korn, som havregryn eller andet korn, til morgen og ris til aftensmad, eller hvis man spiser æg og kød og mælkeprodukter fra dyr.

Læs også vores andre guides om naturlig tandpleje:

8 simple trin til naturlige tandrutiner
Skummende kemi i din mund
Sandheden om tandplejeprodukter
Plej dine tænder helt naturligt