7 fødevarer, der genopbygger kollagen

Støt kroppens egen produktion af kollagen

Mængden af kollagen i huden falder efter 25 års alderen. Men der er en masse du selv kan gøre, for at støtte kroppens egen produktion af kollagen.

Du kan fx spise mere af disse 7 fødevarer.

Vælger du at tage kollagen som tilskud, så bestil vores kollagen PÅ TILBUD her

7 fødevarer, der genopbygger kollagen 

Kollagen er det protein, der holder din hud ung og spændstig. Det er en meget vigtig byggesten i vores bindevæv, hud, sener, knogler, blod, osv. Op til 36% af vores knoglevæv består af kollagen. Huden består af op til 75-80% kollagen. Faktisk begynder vi allerede at miste kollagen fra 25-års alderen, men i særdeleshed fra omkring 35 års alderen. Men fat mod. Der er en masse du selv kan gøre, for at tilføre din krop kollagen. Enten som tilskud eller via den mad og den livsstil du lever. Først og fremmest kan du undgå de ting, som nedbryder kollagen i din hud: Rygning, toksiner, stress, overdreven sol og overdreven fysisk motion (det øger produktionen af frie radikaler) og faktisk også den lave produktion af hormoner i overgangsalderen. Alt sammen noget, som kan ødelægge din nuværende kollagen og mindste produktionen af ny kollagen. Her får du inspiration til 7 fødevarer, der booster dit kollagen-niveau: 

1) Fisk indeholder gode mængder kollagen. Dog mest i skind og ben - dele som vi i dansk madkultur ikke spiser ret meget af. Derudover hjælper Omega-3 fedtsyrer - fx fra fisk - da de beskytter nemlig slimhinderne rundt omkring celler i din hud. 

Vores marine kollagen er netop baseret på skind fra fisk - råvare som ofte bliver kaseret eller brugt til dyrefoder.

2) Røde frugter og røde grøntsager 
Røde frugter, som æbler, jordbær, kirsebær, rødbede, rød peberfrugt og så videre, indeholder lycopen. Lycopen er det stof, som hjælper med at fremme produktionen af kollagen. Og så er det en fantastisk antioxidant. 

3) Grøntsager 
Grøntsager, såsom kål, aubergine, julesalat og spinat, er glimrende for produktionen af kollagen. Og heldigvis kan vi jo få dem på et hav af forskellige måder - både rå og tilberedte. 

4) Kød 
Oksekød, kylling og grisekød er også rige på kollagen. Men husk, at overdreven kødspiseri kan have andre konsekvenser for kroppen og i særdeleshed for Moder Jord. Så fokuser på de grønne kilder til kollagen. 

5) Bone broth 
Bone broth er en særdeles næringsrig 'suppe' fyldt med vitaminer og mineraler - også kollagen. Bone Broth er en fantastisk suppe for din organisme, dine knogler, din hud og en hel masse andre væsentlige kropsdele og funktioner. Så spiser du kød - fx kylling - så langtidskog en bone broth på 'kroget', så har du udnyttet den maksimalt. 

6) Fødevarer, der er rige på svovlforbindelser 
Fødevarer, såsom selleri, grønne og sorte oliven, hvidløg, agurk, bananer, løg og tofu, har et stort indhold af svovlforbindelser. Det stimulerer din produktion af kollagen. Du kan ligeledes tage et tilskud af MSM eller bruge det i dine cremer. 

7) Fødevarer, der er rige på lysin 
Æg, ost, soja, tofu kartofler, tang og nødder er eksempler på fødevarer, der er rige på lysin. Lysin er rigtig god hjælper til at fremme og genopbygge kollagen i din hud. 

Tag kollagen som tilskud - på her :-) 

Kollagen kan sagtens tages som et proteintilskud. Men kan være svært at finde tilskud af kollagen i god kvalitet. Vi har længe været på udkig efter et produkt, som vi synes, var rigtig godt. Og vi har udvalgt Ælixir Collagen der er lavet på fisk, primært torsk, og den er stort set smags- og lugtneutral ;-)

Noget af de vigtige ved kollagen er, hvor mange kiloDalton molekylet er, så det optages bedst mulig. Det skal ligge mellem 2.000-5.000 kilodalton. 
Bestil kollagen her 

Du tilsætter blot pulveret til vand, juicer, smoothies, cafe latte osv. Kollagen-pulveret må nemlig gerne komme i varme drikke. Forkæl din krop med fødevarer, der er rige på kollagen. Når du spiser fødevarer, der er rige på kollagen eller når du tager et tilskud, vil du langsomt kunne begynde at bemærke virkningerne på din hud, når din krop får mere kollagen og når den begynder at øge produktionen af kollagen.

PS! Prøv fx at bruge kollagen i dine varme drikke - cafe latte, golden latte, mv.. Det gør den skummende lækker :-)