Derfor er yoga sundt

Yoga er sundt for krop og sind

Yoga er kærlighed og omsorg til dig selv. Her kan du læse 5 gode grunde til at lave yoga og hvorfor det er sundt for både kroppen og sindet. 

Derfor er yoga sundt 

Af Mikkala Marilyn Kissi, Living Yolates Teacher Trainer & Living Yolates Instruktør

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker yoga. Af mange grunde. Blandt andet fordi jeg gennem mange år har set, hvor meget det gir mennesker at dyrke yoga. Derfor vil jeg gerne inspirere dig til at tage hånd om dig selv på en selvkærlig måde med yoga. Her kan du læse 5 dejlige grunde til at dyrke yoga.

1. Hele kroppen bliver trænet

Når du dyrker yoga, får du trænet hele kroppen. Nogle former for yoga er meget langsomme og statiske, hvor du er samme stilling lang tid ad gangen. Andre yogaformer er meget dynamiske, hvor øvelserne bliver koblet sammen til små serier, hvor man også arbejder med åndedrættet. I yoga arbejder man også med balancen og får fat i de små core-muskler, som er så vigtige for vores holdning, som igen er vigtig for hvordan hele vores krop har det. Sidder vi og ’falder sammen’ sender det både uheldige signaler til omverden, og det presser også vores energi og vores organer sammen, så der ikke er frit flow i kroppen.

2. Smidighed

Når du dyrker yoga bliver du langsomt mere smidig – også selv om du måske føler dig som ret stivbenet og ufleksibel, når du går i gang. Langsomt – men sikkert – vil du opnå større smidighed. Og det går hurtigere end du tror. Den større smidighed kan opleves som en ’frihedsfølelse’, der gir både fysisk og mental velvære. A flexible mind in a flexible body..

3. Bevidsthed på åndedrættet

Yoga er en af de træningsformer som bruger åndedrættet meget aktivt. Det er en central del af træningen. Og alene det, at blive bevidst om, hvordan man trækker vejret, et en aha-oplevelse for de fleste. Den viden og bevidsthed kan du tage med dig ud af yogasalen og bruge aktivt i alle andre områder af dit liv. Når du kender dit åndedræt kan du bruge det til at komme i ro og få stilhed i sindet. Derfor virker yoga også beroligende på de fleste. Er du stresset kan alene åndedrætstræning berolige dit nervesystem og blandt andet give dig bedre nattesøvn.

4. Ideelt, hvis du har stillesiddende arbejde

De fleste af os lever et meget ’statisk’ liv, når det kommer til vores krop. Hovedet har vi rigeligt gang i, men kroppen lider under, at langt de fleste lever en livsstil med alt for lidt bevægelse. Og vores kroppe er ikke skabt til stillesiddende arbejde foran computeren i stort set den samme stilling i timevis - år efter år. Yoga er en unik mulighed for at få kroppen ud af de statiske og rutineprægende stillinger, der let gør os stive og svage i muskulaturen. Med yogaøvelser styrker og strækker hele din krop nænsomt og blidt – og du kan gøre det i dit eget tempo og langsomt arbejde med kroppens grænser. Det er både nænsomt og kærligt.

5. Yoga træner dit nærvær

I en travl hverdag kan blot 20 minutter yoga være en rigtig god investering. Mindspin og tankestorm har det med at forsvinde som dug for solen, når man laver yoga. Du kommer ud af hovedet og ned i kroppen og fokuserer al din energi ind i øvelsen – ellers er der ganske enkelt nogle stillinger, som du ikke kan lave. Yoga kræver dit fokus, din koncentration og din evne til at mærke kroppen i netop det øjeblik, du ligger eller står i stillingen. Du træner dit nærvær, og det kan du bruge på alle andre områder af dit liv, og på den måde få mere kvalitet i alt i alt du foretager dig.

Og som bonus gør yoga dig bedre til at have bevidsthed på din livsstil og træffe valg, der nærer dig på mange andre planer, fordi yoga hjælper dig til at mærke din krop og lytte til dens signaler.

Kom godt igang eller find ny inspiration med online yoga
Du finder vores skønne Living Yolates videoer med bl.a. yoga for nakke og ryg, vejrtrækningsøvelser, dans mv. under vores gratis videosektion .